17 March 2009

syukur di atas syukur



Lazim sifatnya hati- sentiasa ada tarikan naik dan turunnya iman. Lautan jiwa sentiasa bergelora dengan pelbagai perasaan yang datang silih berganti, adakalanya resah mengharap cinta, adakalanya sepi menghitung rindu, dan adakalanya pasrah dilanda badai. Namun, alangkah gembiranya andai berjaya miliki 'tenang dalam sengsara'. Nah, itulah tandanya hatimu hidup- hidup dalam belaian rahmat dan barakah kasih Tuhanmu yang Esa, segar dengan siraman taufik dan hidayah Al-Khaliq yang tak kunjung putus, bercahaya dengan tempias sinaran mata air syurga yang dijanjikan untuk orang-orang mukmin.

Tatkala saya mencoretkan nukilan hati kali ini, dua sahabat yang amat saya kasihi sedang bertegang lidah, bermasam muka, masing-masing melayani kehendak hati yang sedang panas dikipasi api amarah dari sang syaitan durjana. Kami di sekeliling hanya mampu melihat dan mengambil tindakan 'duduk di atas pagar'. Bukannya tidak mahu menolong meleraikan kekusutan yang melemaskan dan menjernihkan kekeruhan yang menjelma, namun memandangkan ini adalah antara siri-siri pergaduhan ala 'marah-marah sayang' mereka, kami hanya mampu menggeleng kepala memandang dari kejauhan. Pening kepala saya memikirkan apakah sebenarnya penyebab mereka jadi begini... mengapa mahu ditengkarkan sekecil-kecil benda?? mengapa mahu dipanjang-panjangkan seremeh-remeh perkara??

Saya kira mungkin inilah yang dinamakan manusia. Inilah satu-satunya makhluk yang Allah ciptakan selain syaitan dan konco-konconya yang begitu tega mengkufuri nikmat yang Allah berikan padanya. Kalau mahu dilembutkan sedikit bahasanya, mungkin boleh kita katakan inilah dia sifat orang-orang yang tidak bersyukur dengan apa yang dimilikinya. Dekat mata orang yang membaca, dekat lagi hati orang yang menulis. Saya pun apa kurangnya. Tidak mahu menyalahkan sesiapa melainkan menyandarkan kesalahan atas diri sendiri jua.

Saudaraku muslim!! Kenikmatan yang Allah berikan pada kita teramatlah banyaknya sehingga tidak mampu kita hitungkan. Renunglah diri kita dan tepuk dada tanyalah jiwa. Adakah kita termasuk orang-orang yang mensyukuri nikmat-nikmatNya? Pernahkah lidah kita tergerak untuk mengucapkan syukur yang tidak terhingga kepada Pemilik segala kenikmatan ini? Di manakah letaknya diri kita dalam kafilah orang-orang yang bersyukur pada-Nya?

Berkata Sufyan ibnu Uyainah:
" syukur di atas syukur itu adalah lebih sempurna daripada syukur. Ertinya engkau bisa memahami bahawa syukur itu adalah kerana taufiq dari Allah taala, dan taufiq itu adalah kenikmatan yang diberikan Allah kepadamu. Anda bersyukur atas nikmat Allah, kemudian engkau bersyukur bahawasanya engkau bisa bersyukur."

Saya berharap agar sinar mentari yang baru esok pagi bakal mendatangkan sinar bahagia untuk dua sahabat saya ini. Ketahuilah, di saat hatimu gundah memikirkan cara terbaik untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul, sahabatmu ini juga resah mendoakan dan mengharapkan kalian berbaik semula. Tinggalkanlah hari kelmarin dan binalah hari esok yang lebih bermakna. Hiduplah pada hari ini dengan sebenar-benar syukur pada-Nya. Syukur di atas syukur kerana dengan rahmat-Nya, kita dapat bertemu dan bergelar sahabat. Sahabat di atas jalan tarbiah. Sahabat di atas untaian akidah islamiah.


# janganlah kita asyik memikirkan sesuatu yang tidak kita miliki, ataupun sesuatu yang telah kita hilang, sehingga kita lupa mensyukuri apa yang kita ada di depan mata.... Jadikan setiap bencana sebagai kurnia, setiap ujian menjadi anugerah, dan setiap peristiwa menjadi penghargaan dan pahala...

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum...

"Namun, alangkah gembiranya andai berjaya miliki 'tenang dalam sengsara'."

^__^ dulu kak baiz pernah buat statement yg lebih kurang sama: tenang dlm ribut....

Anonymous said...

waalaikumsalam =)
hehehe.. sori.. i like that kind of sentences.. tak sangka ada org perasan.. iA lepas nih akan cuba untuk tidak mengulangi..