21 March 2009

melewati sejarah yang hilang...



Malam 20 Mac 2009 semalam menyaksikan hostel Kahov menjadi antara salah satu taman syurga terindah yang dihadiri jiwa-jiwa muda pengangkat martabat Islam dan Melayu khususnya. (insyaAllah. ini suatu perkara yang tidak pasti tapi juga tidak mustahil).

Ada pelbagai perkara yang buat saya berfikir panjang... mujur diri ini dilahirkan sebagai akal yang sentiasa dahagakan ilmu, badan yang masih boleh dipujuk-pujuk datang menghadiri majlis sebegini, semangat yang mahu menyampaikan apa yang baik yang diri ini dapat dan hati ini masih 'hidup' dan gigih mencari sinar taufiq dan hidayah-Nya. (semoga kekal lebih mantap dan terus berjuang insyaAllah.. doakan saya!!) . Saya sedar masih banyak lagi kerja yang perlu dibuat, masih banyak lagi ruang dalam diri yang perlu diperbaiki, dan masih banyak lagi ruang lompong kosong dalam masyarakat yang perlu kita perbaiki.

Mampu atau tidak, tempat permulaannya bukan di sini. Jalan kembali menegakkan islam telah lama bermula. Kita adalah penyambungnya. Kita adalah jambatan yang memastikan ia tidak mati dan kekal tegar. Kalau bukan kita, siapa lagi?? Saya tak mahu kita jadi manusia yang rugi, tenggelam dalam angan-angan dunia yang tidak bertepi, karam dalam lautan nafsu yang menggunung, dan leka dalam arus dunia yang ombaknya ganas dan mencengkam jiwa. Saya tertarik dengan kata-kata Ust. Amin semalam: "air yang lembut boleh menjadi batu yang keras, tetapi batu yang keras tidak boleh menjadi air yang lembut". Jiwa kita orang Melayu ini lembut, mudah dibentuk dengan apa jua keadaan. Andai kata yang mendidiknya hebat, maka hebatlah jadinya orang yang dididik itu. Lidah kita orang Melayu juga sangat senang untuk berbahasa apa jua bahasa pun seperti sang penutur yang asal. Tak percaya? Anda perlu lihat dan saksikan sendiri. Keluarlah melihat dunia dan belajar apa yang boleh kita dapat darinya. Takkan ada sia-sia dalam mempelajari ilmu Allah ini. sungguh! ( i know, coz i learn it the hard way... huhu T_T).

Hadis Nabi Muhammad s.a.w:
"orang mukmin itu seperti satu bangunan yang kukuh. Kita saling melengkapi antara satu sama lain."

Jika kita mahu lahirkan generasi yang hebat, maka dodoikanlah mereka dengan kehebatan juga.
Perubahan perlu dimulakan. Ia perlu dimulakan dengan diri kita. Ia perlu dimulakan sekarang. Dan kita perlu sama-sama bangkit menggerakkan ummah. Untuk-Nya semata.

4 comments:

Ustaz Amin said...

salam ziarah

Hunny said...

To Baiz,

Take advantage of what u have now, so that u wont regret when its gone.. Learn as much as u can, so u would be able to correct the mistakes, and remember Allah at anytime , anywhere, coz He's the only one who gives u peace when we remember Him..

Hunny said...

Salam Ziarah :)

baiz said...

salam kak hani and ust amin =) jazakallah sudi datang ke rumah sy nih.. lain kali jemput datang lagi insyaAllah.

to kak hani(ok ker sy pggl akak kak hani?? or ptt pggl kak salwa??):
insyaAllah pesanan akak tuh akan saya sematkan dalam hati.doakan saya lebih rajin dan lebih semangat iA.