06 May 2009

masa tinggal sikit ni.. cepat!!

Tik tok tik tok.. 1 saat.. 2 saat.. 3 saat.. semakin kurang detik waktu kita menuju ke suatu hari yang pasti. Hari ditiupnya sangkakala menandakan berakhirnya jangka hidup kita di dunia yang fana ini. Hari pembalasan yang telah Allah janjikan pasti akan berlaku. Merujuk kepada hadis Nabi Muhammad s.a.w, hari kiamat akan berlaku pada hari Jumaat. Suatu hari yang amat mulia bagi umat islam. Sudah pastinya Hari Yaumuddin ini semakin lama semakin menghampiri kita. Agak-agaknya lah, pernah tak kita terfikir berapa lama lagi tempoh masa kita yang tinggal?? Sampai Jumaat ini? Jumaat depan?? Ataupun roh kita ini akan dipanggil dahulu sebelum tibanya kiamat??






Cuba kita renung-renungkan: Apa yang telah kita lakukan selama belasan atau puluhan tahun kita hidup ini?? Imbas kembali detik-detik 'emas' kita.. Sudah bersediakah kita untuk berdepan dengan-Nya? Pencipta kita al-Khaliq yang Maha Agung, Maha Kuasa. Sanggupkah kita menerima azab-Nya walaupun sekecil-kecil azab cuma? Ketahuilah bahawa azab yang digambarkan paling sedikit di akhirat kelak itu pun sudah mampu untuk mengalirkan air mata orang yang beriman!!

Tak percaya?? Jom kita tengok surah An-Nisa' ayat 56. Kat situ Allah telah berfirman:
" Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

Memang tak tergambarlah azab andai terhumban ke api neraka Jahannam nanti. Sampaikan pada ketika itu, mereka yang berdosa dan jauh dari rahmat Allah ini akan lebih mengharapkan mati sahaja. Namun, di alam yang abadi itu nanti, setiap seksaan yang datang digambarkan lebih sakit dan lebih hebat lagi berbanding yang sebelumnya. Setiap kali mereka hendak keluar darinya (neraka) kerana tersiksa, mereka dikembalikan lagi ke dalamnya. Kepada mereka dikatakan, "Rasakanlah azab yang membakar ini!!".

Tak takutkah kita dengan ancaman azab Allah ini? Allah lah yang menciptakan kita. Segalanya tentang kita ada dalam genggaman-Nya. Bukan sahaja fizikal, malah bisikan hati kita pun Allah tahu. Dalam surah al-Qaff ayat 16 Allah telah berfirman:
"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya."

Hah!! Rasa-rasalah.. dah cukup ready ker kita?? Denga iman kita yang setakat ini, boleh jamin ker kulit kita yang lembut dibelai losyen Nivea ni tidak akan dijilat hangus dan hitam dimamah Api Allah?

...



Tapi, jangan sedih-sedih. Islam ini agama rahmat. Agama fitrah yang membawa harapan kepada penganutnya, seandainya kita berusaha mempelajarinya. Tapi belajar saja tidak cukup. Perlu kita fahamkan dengan hati, amalkan dengan perbuatan, dan ajarkan kepada orang lain agar cahaya rahmat yang Allah berikan pada kita itu tersimbah jua kepada yang lain. Islam ini bukannya agama yang simpan sorang-sorang tau! Allah selalu pujuk kita dengan ayat-ayat-Nya yang mengatakan Allah itu Maha Pengampun, Maha Penerima Taubat. Selagi Malaikat Izrail belum menerima perintah untuk mencabut nyawa kita dan selagi belum terjadinya Hari Diberi Segala Keputusan itu, selagi itulah pintu taubat masih terbuka.

Rasa-rasa cam tak ada kerja nak buat tuh, marilah kita sama-sama tengok ayat ke-57 dalam surah An-Najm. Allah kata apa dalam ayat nih??
"Telah dekat terjadinya hari Kiamat. Tidak ada yang akan menyatakan terjadinya hari itu selain Allah. Maka apakah kamu merasa hairan terhadap pemberitahuan ini? Dan kamu mentertawakan dan tidak menangis? Sedang kamu melengahkannya? Maka bersujudlah kepada Allah dan sembahlah Dia."

Wallahu'alam.

# ps: ini 1st time saya buat collaboration menulis dengan orang lain. InsyaAllah akan menyusul lagi. Lain kali, kalau ada lagi hasil kerjasama macam ini, saya akan tulis dari
<<al-maisarah corporation>> k? hehe ^_^

No comments: