06 May 2008

teman jiwa



"group of feathers flock together". macam tu lah juga manusia. semua orang ada 'click'nya sendiri. macam2 label wujud dlm dunia ni-budak skema lah, team basketball lah, group scholar lah, teman makan2 lah, etc. the list is endless. baru2 ni ada org tanya kat saya, macam mn nak wat kalau ada seorang kawan yang sgt suka dtg kat kita apbl dia ada masalah shj.in another word, the selfish type. the kind that u must help me cos i'm ur friend- but i'm busy so i cant help you back-friend. saya rasa dlm dunia ni, mesti semua org akan jumpa org yg perangai dia mcm ni, he/she gain something by the loss we have.

apa reaction anda dengan org mcm ni?

pada saya, tak perlulah kita buang masa geram, marah or makan hati dgn org yg begini. mengapa perlu kita rendahkan martabat kita supaya berperangai sama macam mereka? betul x? adalah lebih baik kalau kita memaafkan, berlapang dada, dan mendoakan supaya dia berubah. memang sukar nak buat begini, tapi saya rasa, ia perlu dicuba. kalau dh mmg tak thn sgt, tell them the truth: stop treating me like i'm your scapegoat or slave! (whatever noun that you think its appropriate with ur condition ^_^). mungkin sebenarnya kwn kita tu x perasan ker dia wat camtuh kat kita, dan memandangkan kita pun tak cakap apa2, so dia pun ingat oklah. majoriti antara kita memang tak reti nak baca fikiran orang lain, so cara paling baik adalah berkomunikasi. say what you mean and mean what you say. as simple as that.

lagipun, semua orang perlu sedar dan ingat, yang sebenarnya, semua orang di dunia ini ada syaitan yang sentiasa bersama2 dengannya. even Rasulullah pun ada. tak caya?
Abdullah bin mas'ud meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"setiap kamu diwakilkan dengan qarin (teman) dari kalangan jin. mereka bertanya: Adakah engkau juga begitu Ya Rasulullah? baginda menjwab: Ya, aku pun begitu tetapi Allah s.w.t telah menolongku lalu ia telah masuk Islam dan hanya menyuruhku kepada kebaikan".

hidup manusia ini tidak pernah sunyi dari dugaan dan cabaran. di sinilah perlunya kita kepada sahabat2 yang baik, yang boleh mengingatkan kita apabila kita lupa, yang boleh memandu kita ke jalan yang baik, yang lebih mendekatkan kita kepada-Nya.

saya suka satu pepatah ni:(definisi sahabat pada orang Arab badwi).

" jika dekat mahu memberi. jika berpisah memuji. jika disakiti memberi maaf. jika ditekan ia berlapang dada."

oleh itu, pilihlah sahabat yang baik. Dialah yang akan membantu kita sama-sama memuliakan diri. andai kata dalam perjalanan hidup ini, anda tersalah memilih kawan, jangan sedih dan bermurung. ada hikmahnya di sebalik peristiwa yang berlaku. you just have to look for the best in it. besides: there's no cases of eyestrain have been develop by looking on the bright side of things. ^_@




2 comments:

Anonymous said...

nak sahabat cam k.baiz!
=D
=D

Anonymous said...

salam diha..
hehe. rajinnye awak sggh tgk blog kita. sy pun tak serajin awak.. kehkehkeh.
tulah, sy pun nak shbt mcm awak juga..
dunia dan akhirat insyaAllah..
=)