12 May 2008

REZEKI DARI SUMBER YANG TIDAK DIDUGA.

Saya sangat suka akan Milo. Teramat suka sehinggakan sebelum balik ke sini pun saya dah buka dan minum 3-4 peket Milo Cereal Fuze 3in1 tu, yang akhirnya menyebabkan saya kehabisan bekalan minuman yang paling saya suka tu dalam masa tak sampai sebulan saya di Moscow. (tiba-tiba rasa cam tak amanah kepada diri sendiri plak.. aiiii… T_T).


Di suatu pagi Ahad yang hening, disebabkan tak ada apa nak buat, maka saya pun mengajilah. Sambil2 mengaji tu, tiba2 perut saya berbunyi… (dah lapar walaupun dh breakfast dan jam baru menunjukkan pukul 11>am). Dalam hati, saya terfikir, alangkah seronoknya kalau dapat minum Milo panas… (semakin fikir, semakin kempunan – sebab bekalan Milo saya memang dah lama habis dan saya sejak kebelakangan ni mmg teringin betul nak minum..), saya ada terfikir nak ‘pau’ housemate saya sket. Disebabkan pemikiran saya pun dah jauh ‘terpesong’, saya pun berhentilah mengaji. Tiba2…. Roommate saya datang kepada saya, dan dia berikan saya sebungkus kecil Milo! Cuba bayangkan apa perasaan saya masa tu? Mendapat sesuatu yang diidam2kan, apatah lagi baru aje terfikir sekejap tadi. Dapat dari roommate saya pula tuh.. dia cakap dia bawa Milo tu dari Ghana, “it’s a hot stuff there, try it”. Saya memang terkejut habislah bila dia bagi saya Milo tuh, sampai terkluar ayat, why? Me? Are you sure? Hehe ^_^. (sejarah hubungan kami memang tak berapa manis didengar.. mungkin akhirnya Allah dah buka pintu hati dia, Milo tuh besar tandanya kepada perhubungan kami.. its only one step higher but as long as it shows promise and positivity, I’m more than ok with it.. )


Akhirnya dptlah sy minum Milo panas pagi itu, dan untuk hari2 yang berikutnya.. =). Betullah ayat Allah [surah Saba’ 34:39] – Katakanlah: “Sungguh, Tuhanku melapangkan rezeki dan membatasinya bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba2Nya”. Dan apa saja yang kamu infakkan, Allah akan menggantinya dan Dialah pemberi rezeki yang terbaik.


Segala yang berlaku pada saya bukanlah satu kebetulan semata-mata. Setiap peristiwa ada sebab dan hikmah di sebaliknya. Selagi sifat orang mukmin dipenuhi, insyaAllah hidup kita pasti akan gembira: tenang walaupun dalam ribut, terang walaupun kelam, dan bahagia walau dirundung duka. Dan sesungguhnya, sifat orang mukmin itu adalah: apabila ditimpa musibah, dia bersabar; dan apabila mendapat keuntungan, dia bersyukur.




1 comment:

NUR said...

Salam Tuan Tanah,
Sangat setuju dgn kata-katamu itew...alhamdulillah krn hubungan yg x berapa manis itu akhirnya kembali manis...