22 March 2008

On the streets of life.



What are the things that you love most about life? And about living? Have you ever take the time to just sit back-relax-and-notice all the beautiful sign of love, live and humanity all around you? Ok, I admit, there are a lot of bad things happen all around us everyday and almost on every corner of the earth, all this just give me all the more reason to appreciate what’s coming my way, and enjoying what’s life have to offer.

Gestures of love and friendship.

  1. semalam, otw nak g surgery’s seminar (hospital tempat sy blaja skrg nih adalah central hospital, so every Friday surgeon from all surgery hospital all around Moscow akan dtg bg report psl case2 yang diorg terima sepanjang minggu tuh), sy ternampak sorg doctor perempuan nih accidentally terjumpa kawan lama dia (2-2 dah agak tua dan berisi). Memandangkan masing2 busy, jadi kedua mereka nih pun sempat bersembang sekejap ajer.. tapi cara mereka berinteraksi tuh (sebelum diorang berpisah, salah sorg doctor tuh cubit lemak perut kawan dia, tanya kenapa leh jadi sampai macam tuh.. hehe) nampak comel sangat2 dan sgt happy sampaikan saya terfikir, adakah saya akan dapat peluang mcm nih jugak – aging gracefully, still working in helping people, and have truthfully meaningful friendship along the way…
  2. last week, saya ke yuzhnaya nak beli bekalan ayam untuk dimasak. Walaupun waktu saya pergi tuh malangnya ayam tak ada (sy end up beli daging ngn turkey jer), tapi saya dpt satu pengalamn yang pada saya agak berharga juga.. sebab saya rasa tak semua orang boleh merasainya. Dalam koridor panjang nak ke metro tuh, ada lah seorang pak cik tua nih main saxsofon. Saxsofon tuh saya tengok dh agak lama, tapi masih kuning berkilat, dan bunyinya masih agak well tuned (menunjukkan tuan punyanya memang sangat sayang dan pandai menjaganya). Lagu yang pak cik tuh mainkan, bunyi dia sayu sangat2… seolah2 macam merayu seseorang yang sangat dikasihi tapi dah lama tak berjumpa.. pulanglah.. (masa tu saya terbayang P.Ramlee menyanyi.. hehe, over imagination kan??) . Mungkin ini antara sebab kenapa saya suka dengar orchestra’s music kot..tak pun yang instrumental punya. coz every piece yang dimainkan ada cerita yang cuba disampaikan. Ada emosi di sebalik setiap note yang dimainkan tuh.. (cakap mcm sy nih hebat jer dlm music kan??hehe. In truth, sy mmg tak berbakat pun dlm music nih.. dulu pernah masuk kelas music, tapi tak tercatch up, but at least I know I have the heart to feel it. )

Gestures on humanity.

  1. kalau naik metro kat sini (train bawah tanah), chances untuk jumpa pengemis tuh memang sangat tinggilah… ada yang nampak macam bukan pengemis pun ada. Baru2 nih, ada seorang lelaki nih, masuk gerabak saya untuk minta sedekah. Lelaki tuh nampak macam average guy, pakai baju biasa2 jer, sambil pegang satu CT scan film of a skull , lelaki nih pun bercerita lah perihal anak perempuannya yang sakit.. dia siap menangis lagi.. setakat yang saya nampak dan paham, kalau tak silap budak perempuan tuh ada brain tumour, need to do operation fast, tapi dia tak ada duit nak bayar the operation fees (memang kat Russia, medical expenses kena bayar sendiri.. masa kat surgery hospital waktu saya 3rd year dulu, even kain pembalut tuh pun diorg kena sediakan sendiri.. so bersyukur lah kita duduk di Malaysia yang kalau masuk hospital kerajaan tuh, bayar murah jer untuk semua sekali..especially untuk sesape yang under government’s service.). waktu tu saya terfikir sama ada lelaki nih mmg pandai berlakon ataupun dia betul2 seorang ayah yg sedang terdesak nak selamatkan anaknya. Ada lah 2-3 orang yang hulurkan duit kepada lelaki tuh. Masih ada lagi yang sudi menolong di kala kita kesusahan. Kalau ada orang minta sedekah tuh, kalau kita tak nak bagi duit/apa2 kepadanya, janganlah kita herdik or hinakan dia.. setiap peminta sedekah nih ada haknya walaupun dia datang dengan naik kuda. Mungkin masa ini kita senang, esok2 kita tak tahu. Maka, rajin2lah menyimpan duit untuk masa hadapan.. jangan boros2 berbelanja.. nanti tak pasal2 jadi kawan baik syaitan pulak..

memang ada banyak pro and con bila kita nak tolong orang nih.. kat malaysia pun selalu jer kita dengar macam2 kes, kena rompaklah, terlanggar kereta sket pun mengamuk2 sampai bunuh oranglah, kes culik budak2, rogol lagi.. Nauzubillah.. tapi saya rasa itu x bermakna kita boleh wat hal sendiri aja.. sikap saling membantu dan bersangka baik tuh masih diperlukan. Be optimistic but not stupid or naïve.

  1. dulu saya pernah tolong seorang pak cik tua nih. Waktu tu, saya otw nak balik ke rumah dari kelas, saya ternampak pak cik nih terjatuh dan cermin matanya tercampak. Disebabkan salji tebal dan licin, dan pak cik nih pun tak nampak tanpa cermin matanya, so pak cik nih susahlah nak bangun. Saya pergilah ambilkan spek dia, bg dia pakai, n pegang tangan dia nak bangunkan dia, alih2 bila dia dah bangun n pakai spek, dia tak mahu pulak lepaskan tangan saya.. tarik punya tarik pun, pak cik tuh x nak lepaskan jugak.. cuak gila masa tuh.. dah lah tak da sesapa kat situ. tiba2 dtg seorang lelaki lain, datang tlg sy pulak.. dia tolong lepaskan tangan saya dan suruh saya pergi terus.. (See, help comes in a mysterious and in unexpected way). Walaupun saya yang nak menolong orang tapi in the end saya yang ditolong, still all well end up well. Perasaan takut sy waktu pak cik tu tak nak lepaskan tgn sy tu still takleh nak justify perasaan guilty sy kalau sy betul2 tgglkan ajer pak cik tuh terkontang-kanting sorang2 tgh sejuk tuh..

so, apa yg saya boleh cakap adalah : kalau betul niat kita baik nak tolong orang, dan kita percaya pada-Nya, insyaAllah Dia takkan biarkan kita dalam kesusahan atau biarkan kita teraniaya. Even kalau kita ditimpa malang sekalipun, kalau kita bersabar dan anggap itu semua ujian dari-Nya, in the end, kita juga yang untung.

5 comments:

fattnieniey said...

hey kak baiz.lama jugak rasenye tak melawat nih.

susah jugak kite nak menolong org nih.kadang2 takut dipandang lain pulak. ataupun, maybe kite sekali terjerumus ikut mcm die (dua situasi berbeza).

i love to imagine myself in my 40's,still going out shopping or drinking coffee at a local coffee bean with my girlfriends during the weekend. that's not to much to ask for is it? hehe

p/s: buat baik berpada-pada,buat jahat jgn sekali.

Anonymous said...

See here or here

Anonymous said...

betul ckp fatt tuh, kita pun setuju jugak.. memang bila nak buat baik kena berpada-pada n bertempat. buat apa2 pun kena berfikir sebenarnya, xder lah main melulu ajer.

psl bila dh tua tuh, iA kalau umur pjg dpt ler kot jumpa kwn lelamer, sembang2 tanya apa cerita baru.. family stuff ker.. teringin gak kita nak jumpa fatt bila dh tua..hehehehe =P


ps:please just ignore any message yg tulis Here or here tuh.. tah sejak bila lah suka dtg menganggu ketenteraman awam nih..

Anonymous said...

banyaknye cerihik die.. dah lama x lawat. Apa khabar? :)

Anonymous said...

salam dzul. cerihik tuh cerita ker???
kita ok ajer.. bz sket lah nih. smp nk buka blog pun x sempat. sori lama x g blog dekan tuh.. tp dh tuka dh link tuh.korg pun tgh bz nk fnl kan??