05 December 2014

bad week? really? or is it just bad thoughts?


minggu ni saya penat sangat. 
penat badan yang diletihkan berkali ganda oleh hati yang 'penat' 
alkisahnya, perjalanan hidup saya dari hari jumaat agak 'menarik'. 
its one after another. 
take deeeeeep breath. 
i'm gonna tell you what happened. 


kereta 'sakit'--berhenti tepi jalan malam-malam buta--turun naik kereta kawan 2x untuk sampai ke destinasi tujuan--balik ke rumah keluarga petang esoknya selepas kereta disahkan tak ada masalah utama oleh Doktor Honda--dapat panggilan dari Perlis sepupu rapat tiba2 pengsan, koma dan nazak di ICU (orangnya baru 19 tahun, sangat sihat dan baik budaknya)--- rushing balik ke Perlis (balik hari)---sakit perut dan cirit-birit pulak lepas balik dari perjalanan jauh---mood yang dah merudum jatuh lagi jatuh dengan homework berganda... bukan 1, bukan 2, bukan 3... tapi berbelas-belas! ---- and final exam is just 3 more weeks!!! ------@-@  

and for the first time ever, i missed two class intentionally. 
masa tu saya bagi alasan tak sihat sebab diarhea and all.. 
but deep down, i knew.. 
its all just in my mind. 
its all psychological babe. 

sungguh! 
i need to keep chanting: 
PULL YOURSELF TOGETHER BAIZ, 
KEEP YOURSELF TOGETHER. 
YOU CAN FIGHT THIS. 
dan istighfar banyak2. 
istighfar dan terus istighfar. 

Allah uji sikit aje.. dah ketar lutut semua. 

my best method is, i always need to take a breather. 
get out from the system for a short while. 
(selalunya saya akan pergi trekking, sembang dengan kawan rapat, or paling tidak pun.. just duduk diam and collects my thoughts
reflect and revisit the experience. 
do i really get nothing out of it? 
do i really suffer? 
is it really a bad things? 
OR IS IT JUST BAD THOUGHTS? 

true enough. 
i start to see the silver lining. 
start to realize the wonder of it all. 
start to notice that Allah do help me along the way. 
that i have good friends that do concern about me
that i never really alone in all this
that He really give nothing except what is best for you.. 
subhanallah! 

# masa kereta rosak ---
1) rosak di KKB, tempat yang penuh dengan orang2 yang saya kenal dan tak lokek membantu. Allahuakbar! 
2) and what are the odds of having your old friend passing by at the exact time and helping you out of what could be a somewhat dangerous and sticky situation? right? Allahuakbar!
3) pergi Honda -- kereta saya x ada major system down. perlu tukar bateri dan buat engine maintenance je. Allahuakbar! 

# balik Perlis -- sapa lah tak sedih saudara sendiri jadi macam tu.. masa saya sampai, dia dah disahkan brain dead, dan saya kena bantu yakinkan pak cik dan mak cik saya untuk 'lepaskan anaknya pergi'. sebak dada masa tu Allah saja lah yang tahu. dan lagi sedih sebab ini kali kedua anak mak cik saya meninggal pada usia muda. NO CHILD SHOULD DIE BEFORE THEIR PARENTS. 
1) sekurang--kurangnya Allah senangkan dia pergi. ramai orang mendoakan kebaikannya dan mereka ada peluang untuk mengucapkan selamat tinggal. goodbye is the closure for the living. 
2) mujur juga dapat berita awal.. boleh jadi wakil temankan abah balik ke Perlis. memandangkan kami sahaja kelurga yang duduk jauh, dan mak cik ni pun pernah jaga saya masa kecil, i wont feel nice not coming back and give my support to them. 

kerja rumah yang bertimbun-timbun tu.. 
saya siapkan satu persatu.. 
tinggal 7 saja lagi! alhamdulillah =) 
Allah pun dah kata..  
kalau tak tahu, tanya lah pada yang tahu! 
kita ni tak boleh hidup sorang-sorang. 
accept the fact that you need help every once in a while. 
accept it graciously. 
and thank them well. 
Hanya Allah jualah yang mampu membalasnya. 

untuk adik-adik dan keluarga, 
minta maaf yang tak terhingga kerana tak dapat menunaikan hak sebaik mungkin. 
time management masih tak tip top . 
T_T 

la hawla wala quwwata illa billah. 





keep strong ye semua, 
its all just in your head. 
gotta defeat yourself first
and only then you can defeat others. 


salam rindu, 
baiz. 






No comments: