24 April 2008

Dialah teman, dialah musuh...

Semakin hampir musim panas ni, semakin tidak teratur tidur saya. Sebelum ini, saya memang ada masalah insomnia, tak teruk, Cuma sekarang semakin tidak terkawal. Bagaimana penat pun saya, bagaimana teruk pun saya mencuba, akhirnya memang dalam pukul 2 pagi lebih barulah saya boleh tertidur. (mungkin juga sebab keadaan bilik saya yang tak condusif nak tidur awal:bilik saya dah jadi ‘kedai makan’ dan tempat berpacaran roommate saya). Apabila jasad dan ‘rohani’ saya akhirnya dapat ditidurkan, saya memang tidur selena-lenanya, segala bunyi (alarm clock, miscall housemate yang risaukan saya tidak terjaga, dan panggilan housemate yang dah hampir mencecah ‘tahap berbahaya’) pun seolah-olah tak masuk langsung ke gegendang telinga saya ni. Bila sampai masanya, tiba-tiba saya terjaga. Masalahnya, waktu terjaga tu yang tak berapa ‘menyeronokkan’ tu. Sampai marah pada diri sendiri dibuatnya. Saya pun tak tahu macam mana nak buat lagi.


Alhamdulillah, pagi ini saya masih bernyawa. Masih diberi peluang untuk memohon keampunan-Nya. Sungguh, itulah perasaan saya apabila bangun tidur semenjak kebelakangan ni. Tidur bagi saya sekarang selain menjadi ‘waktu berehat’ minda dan hati saya, ia jugalah musuh saya. Umpama ‘musuh dalam selimut’, ada kalanya saya rasa takut untuk tidur di atas katil empuk saya tu (saya pernah cuba tidur duduk kat meja pun; lebih kurang aje kesannya) – terfikir bolehkah saya bangun semula esok? Terfikir masih adakah peluang untuk membaiki diri, ‘menampal’ mana-mana bahagian diri yang kurang sebelum diri ini benar-benar menghadap-Nya?


Betullah kata orang, apabila kita hilang sesuatu, masa itu barulah kita tahu betapa berharganya sesuatu yang dah hilang tu. Saya masih dapat merasa nikmat tidur tu, Cuma nikmat nak bangun tu yang tak berapa sure. (hehe ^_^). Betapa rindunya saya pada malam yang sunyi. Teringin menggapai manisnya qiam, mengecap amannya tidur, dan menyambut datangnya fajar… (doakan saya kuat semangat dan cekal usaha).

1 comment:

david santos said...

Hello, Baiz!
I loved this post and this blog.
Thank you.